3 råd til konflikthåndtering på arbejdspladsen

Vi kender alle sammen til konflikter på arbejdspladsen, og hvordan de nærmest kan ødelægge en hel dag, hvis der er dårlig stemning på kontoret. Derfor er kompetencer inden for konflikthåndtering yderst værdifulde for både medarbejdere som chefer, da der skal to til at skabe en konflikt. I dette blogindlæg kan du læse 3 gode råd til konflikthåndtering, men det kan også være en god investering, hvis både chefer og medarbejdere sendes på et kursus i konflikthåndtering, da alle efterfølgende vil have samme udgangspunkt for at håndtere konflikter.

Det er vigtigt at understrege, at konflikter på arbejdspladsen er nærmest umulige at undgå. Der vil opstå situationer, hvor medarbejdere eller chefer er udsat for et stort ansvarspres eller en hastigt nærmende deadline, hvor bølgerne kan komme til at gå højt. Dog kan man minimere disse situationer med den rette konflikthåndteringsteknik.

1) Undgå at hæve tonelejet

Det kan være meget lokkende – og mange vil endda mene uundgåeligt – at hæve tonelejet, hvis man står over for en ophidset person. Personen der konfronterer en med en utilfredshed, vil ofte have en tendens til at hæve stemmen, da der er tale om frustration, og i disse situationer tænker vi ikke altid på, hvordan man lettest når igennem med sit budskab. Hint: Dette er virkelig sjældent ved at råbe!
Derfor er det yderst vigtigt, at modparten ikke også hæver sin stemme, selv om det kan være fristende, fordi man ønsker at forklare sagen fra sit perspektiv, og man derfor ønsker at trænge igennem til en i forvejen råbende person. Derfor er første skridt altid at bevare roen.

2) Bed personen om at forklare sig langsomt

Næste skridt mod en effektiv konflikthåndtering kan være at bede personen om at tale langsomt, og at man gerne vil prøve at forstå, hvordan man kan hjælpe med at løse problemet. Dette har blandt andet formålet at vise lydhørhed over for modparten, hvilket er langt bedre end at prøve at forklare sin egen version af sagen, da det typisk ikke vil have en effekt over for en ophidset kollega eller chef. Dernæst vil det underbevist bringe modpartens toneleje ned, da det praktisk talt er umuligt at råbe langsomt. Dette er blandt andet en sjov øvelse at lave på arbejdspladsen, workshops eller eventuelt, hvis man vælge at booke sig ind på et kursus i konflikthåndtering. Desuden er det langt bedre end at bede sin kollega om ikke at råbe, da det højst sandsynligt blot vil have den modsatte effekt.

3) Sæt dig i modtagerens situation!

Hvis man vil håndtere en konflikt, er det vigtigt, at træde ud af rollen som uberettiget anklaget og virkelig prøve at forstå modpartens situation. Dette gøres oftest bedst ved at stille spørgsmål frem for selv at holde enetale om sin vinkel på situationen. Dernæst er det også anbefalelsesværdigt under en konflikthåndtering, at man ikke bruger ”Du er” eller ”Du gjorde” unødigt, da du kan tolkes som meget aggressivt, hvilket man for alt i hverken vil undgå i håndtering af konflikter.
Dette er blot nogle få råd der kan hjælpe til en mere effektiv konflikthåndtering, men hvis man virkelig ønsker at forbedre sine kompetencer inden for området, kan det, som tidligere nævnt, være umagen værd at både medarbejdere og chefer deltager i et kursus i konflikthåndtering, da dette både kan give nogle værktøjer samt praktisk erfaring til, hvordan konflikthåndtering bør foregå.

Kursus i konflikthåndtering kan være løsningen

Selv om disse råd til konflikthåndtering kan være en god rettesnor for ikke at eskalere situationer, er det umuligt at omgå emnet i et blogindlæg af denne længde, men dette er der dog råd for. I Danmark findes et stort antal kursusudbydere med speciale i konflikthåndtering, hvor man over både over enkelte eller flere dage kan deltage i et konflikthåndterings kursus, der mere dybdegående kan komme til bunds i hvorfor konflikter opstår, hvordan de kan undgås, og hvordan de håndteres, hvis først de er opstået.

Hvis man er en virksomhed, kan man på et kursus i konflikthåndtering også benytte eksempler fra hverdagen, hvor der ofte opstår konflikter, og måske er der nogle af disse, som endnu er uløst medarbejdere eller chefer imellem. Man kan derfor på et kursus i konflikthåndtering gennemgå situationerne igen og se hvordan de rent faktisk udspillede sig, og hvordan man ved brug af konflikthåndteringsværktøjer kunne have været undgået eller nedtrappet.

Leave a Comment

(0 Comments)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *